Profil: Almir Ljutovac

Vi fortsätter med en av de viktigaste kuggarna i laget, nyblivne assisterande tränare i landslaget: Almir Ljutovac! 

 Snabbinfo:

Namn: Almir Ljutovac

Smeknamn: Bosanac

Position: Fd Libero nu coach

Längd: 184 cm

Klubbar: Habo Wolley, Falkenbergs VBK

 

Vem delar du säng med under landslagsperioden och hur fungerar det? 

 - Jag har haft lyxen att få dela med Sebastian vår fysio under vistelsen i Lindesberg. Här nere i Ungern har jag fått ett singelrum så nu sover jag ensam. Sebbe var en dröm att få dela rum med, en levande väckarklocka som tar med mig ut och springer på morgonen samt har tagit hand om min kropp som den fantastiska massör han är. Axeln blir lätt lite stel efter att ha slagit in ett par hundra bollar till killarna varje träning!

 Du var med förra året som spelare och i år som tränare. Vad är den största skillnaden för dig med dessa två olika uppdrag? 

 - När man spelar sätter man stort fokus på sig själv och sina egna insatser. När man är tränare har man ett bredare uppdrag och man får en bättre helhetsbild om hur laget fungerar och vad vi behöver förbättra. Arbetsuppgifterna skiljer sig enormt, dels försöker jag fungera som ett mellanled för spelartruppen och vår förbundskapten Joe och dels fungera som ett bollplank för Joe. Samarbetet med Joe fungerar väldigt bra. Han lyssnar gärna min feedback och mina tankar även om han såklart har sista ordet. 

 Hur tycker du laget känns i år om du jämför med tidigare år? 

 - Jag tycker att vi har konkurrens på alla positioner på ett sätt vi inte haft förut. Nu när inte Marcus är med denna samlingen så har fler personer visat framfötterna och det ser man inte minst på våra två högerspiker där konkurrensen är stenhård vilket pushar bägge till att ge allt varje träning! Dessutom är det häftigt att se hur konkurrens gör att många av spelarna höjer sig när dom kommer till landslaget jämfört med hur dom kanske har presterat i sina klubblag. 

 Om du hade fått spela om en match i din karriär vilken hade det varit? 

 - Hmm revansch är det första som dyker upp i skallen även om det hade varit kul att uppleva vissa stora vinster igen. Något jag fortfarande inte har släppt helt är när vi åkte ut i kvartsfinalen i SM-slutspelet med Habo säsongen 2006/2007. Vi hade ett fantastiskt lag och borde nog ha gått till minst final det året. En mix av skador på nyckelspelare och att vi inte lyckades toppa formen helt gjorde att vi förlorade med 3-1 i matcher mot Team Valla (Linköping). Matcherna var extremt jämna och alla utom en gick till skiljeset. Firma Klas Gustafsson och Tim Cooper var nog den avgörande faktorn, riktiga klasspelare! 

 Vilket är ditt bästa volleybollminne? 

 Säsongen 2013/2014 med Falkenbergs VBK då vi blev första svenska laget att vinna Nevza och dessutom vann vi SM-guldet är svårslaget. Men jag hoppas att få toppa genom att få vara med om att ta landslaget till ett stort mästerskap igen! 

Fem snabba med Almir: 

Du jobbar som lärare. Hade det sett annorlunda ut om du inte vägt en stor del av ditt liv till volleyboll? 

- Nej jag trivs fantastiskt bra som lärare. Dock har jag svårt att se ett liv utan att vara aktiv i någon idrott! 

Om du hade fått återuppleva något minne du har i livet vad hade det varit? 

Jag hade gärna återupplevt den fantastiska semestern jag hade med min sambo Johanna i Montenegro förra året! 

Om du hade spelat i ett landslag förutom volleyboll vilken sport hade det varit? 

- Hade nog varit en lat släpande anfallare i fotbollslandslaget med nummer 10 på ryggen. Eller ännu hellre varit en riktigt framgångsrik basketspelare i NBA!   

Om du hade haft en blå och en röd knapp framför dig där den blå gav dig  50% chans att vinna 15 miljoner och den röda garanterat gett dig en miljon. Vilken knapp hade du valt?

- Haha lättaste frågan hittills. BLÅ! 

Vilket är ditt favoitmotto? 

- Jag säger som Michael Jordan; "You miss 100% of the shots you never take"

Kommentera här: