Profil: Erik Sundberg

Då var det dags för bloggens första profil och vi börjar såklart med en av våra viktigaste spelare, vår egen Kalles kaviar: Erik Sundberg! 
 
 
Snabbinfo: 
Namn: Erik Sundberg
Smeknamn: Sunken, Sunch, Sumpen, Suede
Position: Vänsterspiker
Längd: 202 cm över havet
Ålder: 24 år
Klubbar: Linköping VC, Rig Falköping, Herk de Stad (Belgien), Ostrava (Tjeckien), Linköping VC
 
Vi börjar med en av de viktigaste delarna av en landslagsperiod: Vem delar du säng med under alla hotellvistelser och hur fungerar det? 
 
- Jag delar rum med Andreas Eriksson. Vi känner varandra väl eftersom vi bodde tillsammans i Falköping i tre. Vi vet när det är dags att låta varandra vara och när det är dags att vara kärleksfull. Funkar bra vilket är viktigt när det blir många nätter tillsammans! 
 
Hur många år har du spelat i landslaget och hur har din plats i gruppen utvecklats? 
 
- Detta blir mitt sjätte år med landslaget. Jag har gått upp 10kg muskler och nu känner man mer press på sig än tidigare. I början kändes det mer som se och lära men nu känner man att man är här för att tillföra något åt laget och med det ökar självklart pressen och kraven på en själv. Men jag gillar det! 
 
Vilken är den bästa respektive sämsta matchen du tycker att landslaget har gjort under din tid i laget? 
 
- Sämsta matchen tycker jag är 2-3 förlusten mot Danmark i EM-kvalet förra året. Den sved hårt då den var väldigt viktig och vi borde verkligen ha vunnit den men vi fick aldrig någon riktig rytm i vårt spel. Allt kändes stressat hela matchen. Bästa matchen är 3-2 vinsten mot Turkiet för två år sedan. Vi spelade med kniven mot strupen för att hålla EM-kvalet vid liv och hela laget presterade på högsta nivå! 
 
Vilket är ditt starkaste minne med landslaget? 
 
- Har såklart många positiva minnen men något jag sent kommer glömma är när hela laget blev matförgiftade i Ukraina 2012. Kommer ihåg att C-G vår team manager gick runt rum för rum på morgonen för att kolla hur alla mådde och det visade sig att alla i laget utom Dardan och Larsson hade varit uppe och fontänspytt hela natten efter att ha käkat dålig lax. Dessutom skulle vi resa hem samma morgon och jag minns att vi stod på kö till toaletten inne i flygplanet för att få ur varenda liten laxbit. Dagen efter skulle vi träna i Sollentuna och jag tror att allihopa tränade men låter kvalitén på träningen vara osagd!  
 
 
Fem snabba med Sunken:
 
Om jag inte spelade volleyboll skulle jag jobba som: Skådespelare eller grafisk designer! 
Om du hade fått återuppleva något minne du har i livet vad skulle det vara: Jag skulle välja att få återuppleva somrarna när jag var mindre och jag och min syster lekte med min morfar. Han var väldigt lekfull och spenderade mycket tid med oss! 
Om du hade spelat i ett landslag förutom volleyboll vilken sport hade det varit? Fotboll. Målvakt såklart! 
Om du hade haft en blå och en röd knapp framför dig där den blå gav dig  50% chans att vinna 15 miljoner och den röda garanterat gett dig en miljon. Vilken knapp hade du valt? Jag hade valt den röda! Eller nej förresten den blåa.. Nej, jag tar den röda och investerar pengarna bra eller ger dom till mina föräldrar! 
Vilket är ditt favoritmotto? Var snäll /Erik Sundberg 2016-05-13
 
 
 

Kommentera här: