Profil: Viktor Lindberg

Då har turen kommit till vår yngste spelare i laget. En av de viktigaste figurerna i vårt team, Viktor Släggan Lindberg! 
 
Snabbinfo:
Namn: Viktor Lindberg
Smeknamn: Kjudden
Ålder: 20 år
Position: Vänsterspiker
Längd: 191 cm
Klubbar: Vingåker, Rig Falköping, Hylte Halmstad 
 
 
 
Vem delar du säng med under landslagsperioden och hur fungerar det?
 
Jag delar med Arno just nu. Har tidigare bott med Staffan och Larsson. Trivs kanon med Arno, han har koll på allt och tar hand om mig väl eftersom han är dagisfröken till vardags! Han är verkligen en härlig figur att dela säng med, luktar gott!

Hur många år har du spelat i landslaget och hur känns din roll i laget?

Detta är tredje året med landslaget för mig eller andra året på riktigt kan man säga. Första året var jag bara med på ett läger innan jag skadade axeln. Jag är nöjd med min roll i laget. I början var jag med mycket för att se och lära, jag var ju bara 17 år. Nu känner jag mig mer som en del av laget, att jag är här för att prestera och konkurrera om en plats i startsexan. Dessutom är jag en glädjespridare även om inte alla förstår det! 

Vilken är den bästa respektive sämsta matchen du tycker att landslaget har gjort under din tid i laget?

Bästa vi har spelat skulle jag nog säga två första seten igår mot Bulgarien och delar av dagens match. Tycker många spelare har tagit ett steg framåt och vi har det snabbaste spelet jag har varit med om med detta landslag. Marcus är ju i en klass för sig och när han är med så går mycket av spelet ut på honom vilket vi har vunnit mycket matcher på men nu är det fler spelare som måste kliva fram. Det känns som att vi spelar mer som en enhet nu och vem som helst kan få bollen vilket gör det jobbigt för motståndarna! Sista set i Halmstad arena mot Estland förra året är nog sämsta. Efter att vi förlorade andra set i den matchen var det redan klart att vi skulle missa EM och luften gick ur oss totalt. Det var dukat för fest i arenan med en fantastisk publik men det blev lite av ett antiklimax av det hela tyvärr.

Vilket är ditt starkaste minne med landslaget?
 
När jag blev inbytt mot Estland i bortamatchen inför 4500 personer är nog det starkaste minnet. Även fast det inte gick som jag ville så var det verkligen motiverande att få vara med om!

Om du hade fått spela om en match i din karriär vilken hade du då valt?
 
Sista matchen mot Estland i Halmstad och vunnit! Men förhoppningsvis kan vi sätta oss i den positionen igen inom en snar framtid.

Fem snabba med Viktor Lindberg:

Om du inte hade jobbat som volleybollspelare vad hade du jobbat som då?
 
Förmodligen hade jag varit lärarvikarie i Katrineholm och spelat fotboll och golf som hobby. Hade jag fått välja vad som helst hade jag nog velat bli en framgångsrik ekonom eller advokat!

Om du hade fått återuppleva något minne i livet vad hade det varit?
 
Min första match i elitserien när jag var 14 år och blev matchens lirare. Det kommer jag nog aldrig glömma, det betydde mycket för mig.

Om du hade spelat i ett landslag förutom volleyboll vilket hade det varit?
 
USA:s basketlandslag, hade bytt medborgarskap och varit en vitare Stephen Curry!

Om du hade haft en blå och en röd knapp framför dig där den blå gav dig 50% chans att vinna 15 miljoner och den röda garanterat gett dig en miljon. Vilken knapp hade du valt?
 
Hade tagit den röda! Safe cash och cash is king!

Vilket är ditt favoritmotto?

Inte utanför sidlinjen! Det brukar jag leva efter i livet!

Kommentera här: